Friday 12 July 2013

Tabahkan Hati.. Menangislah Sepuas Hati...

UPU result day jatuh pada hari semalam. 11 Julai 2013. Hari yg tak boleh aku lupakan kerana mencacat celakan masa depanku yg pd awalnya terlihat indah..

Semalam, semuanya tentang UPU. Inboxku, FBku, Instagramku. Mujurlah, Twitterku jak ndak bising-2 psl UPU. Malam sblm result UPU keluar, aku sudah ckp dgn diriku, jgn menaruh harapan, aku sudah tahu jawapannya.. Ya! Sudah aku sematkan dlm hati mcm tu. And yes! Dugaanku tepat.

Dukacita dimaklumkan, permohonan anda ke IPTA tidak berjaya.

Masa buat semakan and dpt balasan mcm ni... aku redha. Sudah menjangka pun. Habis tu kenapa aku menangis badai? Kerana...ramai sungguh yang bertanya.
Masa check result tu, Keyna org pertama aku bgtau. Lepas tu c Rynn and Jumadi. Tapi, aku bgtau dorg supaya jgn kasitau siapa-2. Aku malas mau bgtau bad news tu sama org-2.. But, in the end....

Last-2, aku buat pengumuman jugak di FB. Clearly said yang aku tak dpt UPU and I don't want anyone to ask me any more question. Penat mau menjawab soalan yg sama.. Lebih penat mau bg jawapan yg sama..

Yg buat aku sedih, setiap kali aku diajukan soalan, 'dapat U mana?'.. sebak betul hatiku mau jawab 'tak dpt mana-2 pun.' Lebih sebak lagi, aku dak tahu kenapa aku dak dapat. Seriously, result STPMku melayakkan aku utk masuk U, tp akhirnya aku ndak dapat jugak. Itu hal yg plg menyakitkan hatiku..

Then, bila aku bg jawapan tntg kebenaran, mesti aku diasak dgn soalan 'kenapa tak dapat?' and 'betul-2 bah kau May?'.. Yaa, aku ndak tipu pun  pasal aku xdpt ni. Klu aku ckp aku dpt, itu barulah aku menipu. Berat kamu yg mendgr jwpnku, berat lg aku yg menanggungnya.. Ramai sgt kwn-2 yg bertanya. Bukannya aku dak suka, aku tau dorg semua caring, tp aku betul-2 down. Sedih mau ckp yg aku sebenarnya tak layak pun masuk U.

Plg susah part mau menjawab dgn abgku. Of course, abg2ku terkejut gila lah sbb adiknya tak dpt UPU. Even UMS pun dak dpt oo. Punyalah gilaa. Aku ndak taulah mcm mana sisten UPU punya teruk begini. Directly condemn ni yaa UPU. Totally suck la sistem anda! 

And then, ada lah masuk inboxku sms-2 dari cikgu-2ku. Lg part drama sebabak bila kena menjawab dgn cikgu ni. Excited cikgu-2 menanyak, last-2 jawapanku punya mendukacitakan. I'm so sorry cikgu-2 semua, maaf kerana anak didik anda yg seorg ni lgsg tak layak masuk U pun. Padahal berbakul-2 doa sudah cikgu-2 tujukan khas utk aku, tapi aku kecewakan cikgu-2 semua...

Klu lah aku ada jawapan utk semua ni..

Hariku dipenuhi dgn kata 'SABAR' sepanjang hari ni. Memang itu jak aku mampu buat kan? Walaupun aku sbnrnya hilang waras sudah seketika tadi. Menangis macam gilaa, sampaikan aku berkurung jak dlm bilik. Bila abg-2 ketiga dgn kelima td KakaoTalk aku, start sudah aku over feeling sebak semacam rasa mau nangis. Abg ketiga tu ok lagi, pandai tukar topik cerita psl makanan supaya aku ndak sedih, abg kelima ni sandi, boleh pulak dia kol aku time tuu. Aku pun mls mau menjawab, terus purak-2 tidur..

Masa baring-2 dgr lagu tu, aku masih jugak pikir this UPU thing, and then menangis tak sudah. Sbbnya, aku terpikir satu benda...

In the end, that so called 'best-student' had to hit that 'RAYUAN' button for the second chance.
Its pathetic.

Yes it is. What a shame. Sangat menyedihkan.  I guess, dunia skrg lgsg tak iktiraf pun the person with a good result and a good 'name'. Yaa, aku bercakap tntg diriku. Bukan riak atau membangga, tapi kenapa senaraikan aku dlm Best Student's Sabah klu akhirnya UPU pun aku tak dpt. What the ...? 

Nangis punya nangis, mataku sgt bengkak sudah. Berkali-2 tampar wajah sendiri and tell myself to stop crying, but my eyes just can't stop doing it. Aku harap aku terlelap, but I can't even close my eyes. Sakit ku rasa tak terkata. Kawan sorang text, 'dahlah, jangan menangis lagi..' Tapi makin deras air mataku bila baca textnya. Aku betul-2 putus harapan...

Semua org cakap, 'buat RAYUAN'.. Oh hell.. Kenapa mesti seorg Mayliana terpaksa MERAYU jugak pd akhirnya? Aku tak ubah seperti seorg pengemis. I'm begging for a place in the U???? Bukankah sepatutnya U yg beria-2 nak kat aku.. Stop the day-dreaming.

Yaa, hakikat plg menyakitkan dlm hidupku. Aku betul-2 rasa macam mau telan pil byk-2 and just kill myself, but it sound stupid right? But I did think of it. I did think of jump off a building. Think of a few ways to suicide. Argh, there's no use of suicide. I just want a temporary time escape from this horrible feeling of heartbroken. Maybe I should go out and hang out somewhere. Or eat a lot of food 'till I'm full and perhaps I can be happy when I'm full,, I don't know. I'm just clueless now.

Ramai yg cakap dgn aku, 
'sabar, ini semua dugaan dari Tuhan. jangan berputus asa. kau kan kuat jugak.'

Entahlah. Kuatkah aku bila aku berendam air mata and rasa macam separuh nyawa saat ni? Memang, time aku bersendirian jak baru aku menangis puas-2, di depan org-2 aku masih boleh berlagak tenang.. Tapi hakikatnya, hatiku betul-2 retak sudah.

Dalam byk-2 org di dunia, kenapa aku perlu diuji sebegini hebatnya? Kalau Tuhan sygkan aku, kenapa aku perlu melalui saat-2 yg sukar macam ni.. It hurts me a lot.. Sanpai bila aku mau menangis begini???

Why me?? Why must Mayliana ?? Whyyyyyyy??

All that's waiting is regret.

Ya, dua tahun aku menunggu peluang utk masuk ke U. Dua tahun aku bertungkus lumus utk melayakkan diri masuk U melalui STPM. But then, aku kecundang jugak akhirnya. Aku langsung tak dapat. Tak dapat kesian... 
Menaip entri ni pun aku sudah menangis teresak-2 saat ni... I wish I have someone that I can hug. The worst part of this, I have to cry all alone.. crying very hard now.................

Ya Allah, kenapalah begitu berat ujianMu kali ini. Ujian di bulan ramadhan ni.. Kenapaa?? 

I'd try my best utk tabahkan hati, but I just can't stop crying, even until now....

Aku cemburu kawan-2ku ramai yg dpt UPU.. Ramai sgt.. Kenapalah aku ndak boleh tersenyum bahagia mcm dorg. Kenapa aku mesti menangis kerana terluka.. It hurts me a lot....

Orang yang paling banyak diuji ialah orang yang paling Tuhan sayang.

Aku pernah ckp mcm ni dulu.. Aku betul-2 ndak kuat.. Lagi teruk bila aku kena menghadapi rayuan ni. Aku tahu, aku tahu sangat aku mesti ndak dapat jugak punya walaupun aku merayu. Aku ndak mau letak harapan sudah.  Cukuplah aku betul-2 terluka skrg ni. Harapan tu ndak wujud sudah utk aku.

Aku dpt tgk kelamnya sudah masa depanku utk sambung belajar, Xpala, takda rezeki ku kali utk belajar sudah. Mungkin aku setakat STPM jak memang. Its ok. Its fine.

Menutup tirai pembelajaranku dengan result STPM 4.00 and mendpt title Best Student SMKT and tersenarai dlm Top 5 Best Students in Sabah pun sudah cukup bermakna buat aku. Mungkin UPU bukan rezekiku.

Aku kena buka lembaran baru dlm hidupku. Cuba mencari kerja, Mungkin hala hidupku sekarg adalah alam pekerjaan. Aku akan cuba buat resumeku and hantar pigi mana-2 tempat yg aku boleh mohon kerja. I guess aku kena move on. Lupakan study, and start finding a job. Walaupun aku tahu, memang susah mau cari kerja. Tapi kali ni aku guna result STPMku, mungkin aku boleh diterima.. God willing.

Aku akan cuba, belajar dari kisah perit ni. Tak semua aku boleh dapat walau sebagus mana aku berusaha. Takpa. Takpa. Cari kerja May. Kuatkan hatimu, dear May. Biarlah apa mau jadi lepas ni, just be a strong girl like May always do. What doesn't kill me make me stronger. 

Mungkin ramai akan cakap aku berputus asa bila aku pilih jalan ni, tapi kamu tak berada di tempatku. Aku hanya ingin membina hidup yang baru dan mencari haluan yg baru. Cukuplah aku menangisi UPU ku. I'm getting over it. Starting tomorrow, misi ku utk mencari pekerjaan akan bermula.

Selamat tinggal cita-cita dan kerjaya impianku... Goodbye LAW. Xda jodoh antara kita... :)

No comments:

Post a Comment